Document acties
Inzoomen 3: Christa Ehrlich
INZOOMEN 3 - CHRISTA EHRLICH 1
De van oorsprong Weense Christa Ehrlich werkte van 1927 tot aan haar pensionering als ontwerpster voor Van Kempen & Begeer. 2
Josef Hoffmann, haar leermeester in Wenen, betrok als professor zijn studenten bij zijn eigen opdrachten. Op deze wijze deed ook Christa Ehrlich haar eerste praktijkervaring op en na het afronden van haar opleiding werkte ze op Hoffmanns architectenbureau. Driekwart van de leerlingen van Hoffmann was vrouw. Velen van hen kregen door zijn bemiddeling een goede baan als vormgeefster, geen ongebruikelijk beroep voor vrouwen in het Wenen van die tijd. In 1925 voerde Christa Ehrlich haar eerste grote opdracht uit: de beschildering van het door Hoffmann ontworpen Oostenrijkse paviljoen op de Exposition Internationale des Art Decoratifs et Industriels Modernes in Parijs, waar zij ongetwijfeld geïnspireerd moet zijn geweest door de aan architectuur verwante vormgeving die er te zien was. Haar ontwerpen uit de vooroorlogse periode passen goed in de contemporaine, modernistische (binnenhuis)architectuur en hadden hun functie in de Nederlandse woon- een eetcultuur, waarin gebruikszilver een duidelijke plaats had.
Catalogus ontworpen door Christa Ehrlich, met uitgevoerde ontwerpen, ca. 1930-1935; inv.nr. 8
Na de oorlog bleek haar werk te gedateerd en werd het niet veel meer verkocht. Alleen het schepwerk model 1064, voorzien van een gestileerd bloemenmotief, bleef populair en werd tot in de jaren vijftig geproduceerd. Zij bleef haar creatieve kwaliteiten aanwenden bij het organiseren van verkooptentoonstellingen en het inrichten van winkels en etalages, wat zij ook al vóór de oorlog had gedaan. 3 Daarnaast maakte zij ontwerpen voor de huisstijl, variërend van inpakpapier tot catalogi.
Christa Ehrlich, Ontwerpen voor huisstijl Zilverfabriek Voorschoten, z.j.; inv.nr. 3056
Annelies Krekel maakte in 1974 voor het eerst kennis met Christa Ehrlich en herinnerde zich die ontmoeting in de winkel van Begeer, Van Kempen & Vos in Den Haag nog levendig. 24 Het was de inmiddels gepensioneerde ontwerpster ter ore gekomen dat Annelies Krekel nieuwsgierig was naar de inhoud van de in de winkel aanwezige dozen en daar tevens werkte aan de inventarisatie van het archief. Christa Ehrlich vroeg haar of zij ook ontwerpster was; het ontkennend antwoord van Annelies Krekel op die vraag was mogelijk een hele geruststelling voor Christa Ehrlich… Op de tweede verdieping van deze winkel aan het Noordeinde had zij haar bureau waarin de blauwdrukken van haar ontwerpen waren opgeborgen die zich nu in het archief bevinden. Vanuit de vide kon zij goed overzien wat er beneden in de winkel gebeurde. Ze trad er op als gastvrouw en ze ontving er ook zakelijke klanten. Tijdens de voorbereiding van de tentoonstelling van Christa Ehrlichs werk die Annelies Krekel in 1988 organiseerde, bezocht zij Christa Ehrlich, inmiddels 85 jaar oud. Daaraan terugdenkend, gaf Annelies Krekel een mooie en rake typering van deze bijzondere ontwerpster: een vrouw die een mengeling was van Weense savoir-vivre en Haagse chique. Ze was uitermate geestig, bezat pit en was zeer creatief; zij was uiterlijk immer tot in de puntjes verzorgd en ze zat vol met enthousiasmerende verhalen.
A. Krekel, ‘Christa Ehrlich, een Weens ontwerpster in Nederland’, Museumtijdschrift Goud-, Zilver- en Klokkenmuseum, (1988) nr. 4. Groot, M., Vrouwen in de vormgeving 1880-1940, Rotterdam 2007, pp. 373-380 en Sänger, pp.115-122.
Sänger, p. 119. In 1939 nam Christa Ehrlich de Nederlandse nationaliteit aan.
A. Krekel, ‘Christa Ehrlich, een Weens ontwerpster in Nederland’, Museumtijdschrift Goud-, Zilver- en Klokkenmuseum, (1988) nr. 4. De belangrijkste tentoonstelling die zij inrichtte was de jubileumtentoonstelling die in 1935 in Pulchri Studio werd gehouden ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan van de KNEB Van Kempen, Begeer & Vos.